Friday 22 June 2018

තවත් උපතක්



භාෂාව කාලයෙන් කාලයට වෙනස් වේ. නව මාධ්‍ය භාවිතයත් සමඟ ඇරඹි අළුත්ම රූප භාෂාව වන්නේ ඉමෝජිය. ඉමෝජි යන වචනය ජපන් භාෂාවෙන් පින්තූර අකුරු සඳහා භාවිතා කරයි. අප එදිනෙදා E-Mai,l SMS, MMS පණිවුඩ යවන විටත් සමාජ ජාල වෙබ් අඩවි වන Face book, Twitter වැනි වෙබ් අඩවි හරහා පණිවිඩ හුවමාරු කර ගැනීමේදීත් භාවිත කරන කුඩා  Icons විශේෂයකි. එනම් ඉමෝජි යනු හැගීම් ප‍්‍රකාශ කිරීම සඳහා යොදාගනු ලබන රූප විශේෂයකි. එමගින් කාලය, අවස්ථා, ස්ථාන පමණක් ම නොව දුක, සතුට, ආදරය, කේන්තිය, කම්මැලිකම ජුගුප්සාව යනාදී හැගීම් ද ඉතා සරලව පෙන්වීමට ඇඳී රූප සමුදායකි.

ඉමෝජී මුලින්ම භාවිතා කරන ලද්දේ ජපානයේ සන්නිවේදන සේවා සපයන ආයතනය විසිනි. ඒ ඉක්මනින් හා පහසුවෙන් පණිවිඩ Icons යැවිය හැකි ක‍්‍රමයක් වශයෙනි. ජපානයෙන් ඔබ්බට ඉමෝජී ප‍්‍රචලිත වූූයේ 2011 දී ඇපල් IOS5 මෙහෙයුම් පද්ධතිය සමග ඉමෝජී යතුරුපුවරුවක් ලබාදීමත් සමගය.

ඉමෝජී යන්න සෑදී ඇත්තේ  ඉ - රූපය  මෝජී - අක්ෂරය යන ආකාරයෙනි. ඉන් පෙර සිටම කෝලන් සහ වරහන් (:* භාවිතයෙන් කෙටි පණිවිඩ සමඟ හැඟීම් ප‍්‍රකාශන ප‍්‍රචලිතව තිබූ නමුත් එය තනි තනි පරිගණක අක්ෂර වශයෙන් බිහිවීමට හේතු වූයේ ජපානයේ බිහිවෙමින් පැවති දුරකතන මෙහෙයුම් පද්ධතියත් සමඟයි.










ඉමෝජී වල පියා ලෙස හැඳින්වෙන ශිගෙතකා කුරිතා වර්ෂ 1999 දී පමණ දුරකතන සඳහා අන්තර්ජාල පහසුකම් ලබා දීම අරමුණු කරගත් i-mode නම් දුරකතන අන්තර්ජාල වේදිකා ව්‍යාපෘතියේ කටයුතු කළ අතර එකල තිබූ දුරකතනවල වර්තමානයේ මෙන් අවශ්‍යය තරම් අකුරු ලිවිය හැකි අවකාශයක් නොතිබිණි. තනි වර්ණයෙන් පමණක් තිබුණු ඒවායෙහි උපරිම වශයෙන් ඉඩ තිබුණේ අකුරු 48 කට පමණි. මෙම හේතුවෙන් ශිගෙතකා කුරිතා කල්පනා කර ඇත්තේ් ඒවා කියවීමටත් අපහසු නිසාවෙන් ඒ වෙනුවට රූපවාහිනියේ කාලගුණ වාර්තාවේ මෙන් වැසි දිනයන්හි දී කළු වළාකුළක් සහ හිරු රශ්මිය ඇති දිනවලදී සූර්යයාගේ චිත‍්‍රයක් ආදී වශයෙන් රූපමය සංකේත භාවිතා කළ හැකිනම් එය ඉතා පහසුවක් ගෙනදෙනු ඇති බවයි. එය i-mode වෙත යෝජනා කිරීමෙන් පසු ස්ථීර වූ අතර කුරිතා මෙම ඉමෝජී නිපැයීම සඳහා අදහසක් ගන්නට නගරයේ සැරිසරමිමින් ජනතාව ඔවුන්ගේ අදහස් හැඟීම් ප‍්‍රකාශ කරන ආකාරය පිළිබඳව අධ්‍යයනයක් සිදු කොට ඇත. ඉන් අනතුරුව මසක් ඇතුළත ඔහු ප‍්‍රථම ඉමෝජී 180 නිර්මාණය කොට ලොවට පිළිගැන්වීය. ඒවා පික්සල 12×12 ප‍්‍රමාණයේ ඒවාය.






ඉමෝජී ප‍්‍රථමයෙන් භාවිතා වූයේ NTT DoCoMO, au සහ පෙර Vodafone ලෙස හැඳින්වුණු SoftBank Mobile ජපන් දුරකතන සමාගම් වලයි. ඔවුන් ඒවායේ ඔවුන්ටම ආවේණික හිමිකාරී සම්මතයන් දැරීය. NTT DoCoMO සමාගමේ i-mode හරහා ඉමෝජී සන්නිවේදනය වූයේ 2 Bite අනුක‍්‍රයක් ආකාරයට වන අතර au සමාගම HTML  කේතකරණයේ එන IMG යන ඡුායාරූප Tag භාවිත කලේය. පසු කාලීනව ගෝලීය භාවිතය සඳහා යුනිකේත හරහා ඉමෝජී අඩංගු කරගනු ලබමින් සම්මතයකට ගෙන එනලදී.

ඉමොජී  Icons යුනිකෝඞ් ප‍්‍රමයට ප‍්‍රමිතිගත කර ඇති නිසා වෙනත් උපාංග තුළද නිවැරදිව ම පරිවර්තනය වී පෙන්වයි. වර්තමානයේ යුනිකෝඞ් 6.0 ප‍්‍රමිතිය යටතේ ඉමෝජී 722 ක් පමණ ප‍්‍රමිතිගත කර තිබේ. ඒ තුළ නූතන රූපාක්ෂර විශාල ප‍්‍රමාණයක් තිබේ.මෙම සෑම අයිකනයක් ම යම් අදහසක් ප‍්‍රබලව ප‍්‍රකාශ කරන්නකි.

චීනයේ හා ජපානයේ වර්තමානයේ ද චිත‍්‍රාක්ෂර භාවිතා වේ.චීන භාෂාවේ වචන 42000 පමණ තිබේ. ලිවීම සඳහා වචන වෙනුවට අක්ෂර 42000 ක් ඉගෙනගත යුතුය. සාමාන්‍ය භාවිතය සඳහා වචන 3000 ත් 4000 අතර ප‍්‍රමාණයක් භාවිතා වේ. ඉමෝජී යනු මෙවැනි වූ රූපාක්ෂර ක‍්‍රමවේදයකි. චීනය විශාල රටක් හේතුවෙන් උප භාෂා විශාල ප‍්‍රමාණයක් පවතී. එම උප භාෂා අතර එකිනෙකට භාෂා තේරුම්ගත නොහැකි අන්දමේ ප‍්‍රබල වෙනස්කම් පවතී. එහෙත් ලිවීමේදී හෝ මුද්‍රණයේදී මුළු චීනයේම භාවිතා වන්නේ පොදු චිත‍්‍රාක්ෂර ක‍්‍රමයකි. ප‍්‍රාදේශීය උප භාෂාවන් දෙකක් කතා කරන චීන ජාතිකයන් දෙදෙනෙකු හමු වූ විට කතාවෙන් අදහස් හුවමාරු කරගත නොහැක. නමුත් ඔවුන්ගේ චිත‍්‍රාක්ෂර ක‍්‍රමය භාවිත කිරීමෙන් එම දුෂ්කරතාව මඟ හරවාගත හැකිය.

එලෙසම ඉමෝජී යනු ලෝකයටම පොදු වූ රූප භාෂාවකී. එය තේරුම් ගැනීම ද ඉතාමත් පහසුය. එහෙයින් ලෝකයේ විවිධ භාෂාවන්ට අයත් මිනිසාට, පොදු භාෂාවක් ලෙස ඉමෝජී භාවිතා කළ හැකිය.


වර්තමානය වන විට ඉමෝජී භාවිතය වේගයෙන් වැඩිවෙමින් පවතී. Windows 8, Windows 8.1, Windows 10 නව මෙහෙයුම් පද්ධති සමග ද ඉමෝජී යතුරුපුවරුවක් එක්කර තිබේ. ඉමෝජී පිළිබඳ වාර්තාවක් ඉදිරිපත් කරන Emoji pedia අඩවිය දක්වන්නේ අන්තර්ජාලය තුළ භාෂාව භාවිතයට වඩා ඉමෝජී Icons තුළින් අඅදහස් හුවමාරු කර ගන්නා බවයි.

ඉමෝජී අදහස් හුවමාරු කර ගැනීම සඳහා පමණක් නොව එදිනෙදා වැඩකටයුතු පහසුවෙන්, සුරක්ෂිතව ඉටු කරගැනීම සඳහා ද භාවිතා කළ හැකිය. බි‍්‍රතාන්‍යයේ  Intelligen environment සමාගම විසින් බැංකු කටයුතු සඳහා ඉමෝජී භාවිත කළ හැකි ක‍්‍රමයක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එනම් මුදල් ලබා ගැනීමේ දී භාවිතා කරන ඉලක්කම් හතරේ පින් කෝඞ් ක‍්‍රමය වෙනුවට ඉක්මනින් මතකයේ රැකෙන ආරක්ෂිත ක‍්‍රමවේදයක් වන ඉමෝජී භාවිතා කිරීමය.
තාක්ෂණයේ දියුණුවත් සමගින් මිනිසුන් තම අදහස් ප‍්‍රකාශනයටද එම තාක්ෂණය යොදා ගත් අවස්ථාවක් ලෙසින් ඉමෝජී හඳුනාගත හැකිය.

2 comments: